پنج شنبه
1403/01/09
مرکز فروش 03154750439

چه راهکاریی برای جلوگیری کردن از رنگ پریدگی فرش وجود داره ؟


 

 

چگونه از رنگ پریدگی فرش جلوگیری کنیم ؟

 

فرش یکی از معمول‌ترین وسایلی است که در هر خانه‌ای یافت می‌شود، علاوه بر آن برای ما فرش و طرح‌های زیبای نقش بسته روی آن نماد ذوق و سلیقه ایرانی به‌حساب می‌آید. ازاین‌رو چه شما فرش خانه‌تان را تازه خریداری کرده باشید و چه مدت‌زمان زیادی از خرید آن گذشته باشد مهم است که از رنگ پریدگی فرش تان جلوگیری کنید.

مهم‌ترین علت رنگ پریدگی فرش، قرارگیری آن در معرض نور مستقیم خورشید است که می تواند سبب آسیب جدی تر به آن نیز شود علاوه بر این اثر خاک و سایش روی فرش نیز می‌تواند باعث رنگ پریدگی فرش شما بشوند. کم توجهی شما به فرش زیر پایتان در طولانی مدت حتی می‌تواند به قیمت بلااستفاده شدن آن تمام شود اما خوشبختانه راهکارهای برای جلوگیری از رنگ پریدگی فرش و احیای فرش رنگ پریده وجود دارد که در این مطلب باهم آن را مرور خواهیم کرد.

آیا نور خورشید باعث رنگ پریدگی فرش می شود؟

پاسخ این سوال به صورت کوتاه بله است و در توضیح بیشتر باید گفت که امواج فرابنفش خورشید علاوه با اثر مستقیم بر روی الیاف و تار و پود های فرش، موکت و یا پارچه مبل شما می‌‌تواند روی یکپارچی فیبر آن نیز اثر بگذارد و شما تفاوت جنس فرش و پارچه را درقسمت آسیب دیده نسبت به نواحی دیگر با سفت و ضخیم شدن آن مشاهده خواهید کرد. البته این موضوع به مدت زمانی که فرش شما تحت این شرایط قرار میگیرد نیز بستگی دارد.

راهکارهای جلوگیری از رنگ پریدگی فرش

محدود کردن تابش نور خورشید : برای جلوگیری از رنگ پریدگی فرش همان‌طور که گفتیم باید میزان نور خورشیدی را که به آن می‌تابد محدود کنید. البته منظورمان این نیست که در محیط تاریکی زندگی کنید ولی حتی ‌الامکان زمان‌هایی که در خانه حضور ندارید پرده‌ها را به منظور جلوگیری از عبور نور بکشید تا آسیب کمتری به فرش‌ها یا قالیچه‌ای منزلتان وارد شود.

استفاده از پنجره‌های ضد نور فرابنفش:گزینه بعدی شما که البته پرهزینه‌تر است و بیشتر به کار افرادی می‌آید که قصد خانه‌ وساختمان‌سازی دارند، نصب و استفاده از پنجره‌های ضد نور فرابنفش خورشید است.

مراقب شوینده ها باشید : نور خورشید تنها دشمن فرش‌های شما نیست و استفاده از انواع خاصی از پاک‌کننده‌ها و سایر مواد شیمیایی نیز می‌توانند باعث تغییر رنگ فرش شوند. هنگام استفاده از هر شوینده‌ای برای فرش خود با آزمایش کردن آن در گوشه‌ی کوچکی از فرش نسبت به آسیب نزدن آن به فرش تان اطمینان حاصل کنید.

لکه های روی فرش را به سرعت پاک کنید : باقی‌مانده لکه های مواد مختلف حتی پس از پاک شدن می‌توانند روی کیفیت رنگ فرش اثر بگذارند، پس مهم است که با چگونگی از بین بردن لکه های روی فرش آشنا باشید.

نحوه بازیابی فرش رنگ پریده

روش‌های کمی برای بازیابی فرش رنگ پریده وجود دارد ولی همان‌طور که می‌دانید نمی‌توان انتظار داشت که حالت ظاهری فرش با انجام این روش‌ها به روز اول خود برگردد پس بهتر است بیشتر به روش‌های جلوگیری از رنگ پریدگی فرش توجه داشته باشید.

ترکیب نمک و آب گرم : اگر قسمت کوچکی از فرش شما رنگ پس داده است می‌توانید پس از جارو کشیدن آن ناحیه از مخلوط نمک و آب گرم استفاده کنید و بعد از کمی خشک شدن دوباره جاروبرقی بکشید. همچنین برای از بین بردن رنگ پریدگی قالیچه و موکت نیز می‌توانید از ترکیب سه فنجان آب، یک فنجان سرکه سفید و نصف فنجان نمک استفاده کنید و به کمک یک اسفنج مراحل قبل را تکرار کنید و اجازه دهید که خشک شود و در انتها بازهم آن را جارو بکشید.

ترکیب سرکه سفید، نمک و بوراکس : برای رنگ پریدگی هایی که مدت‌زمان بیشتری از آن گذشته و یا شدت بیشتری دارند، یک‌­چهارم فنجان از هرکدام از مواد سرکه سفید، نمک و بوراکس (سدیم تترابورات) را در ظرفی مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد، سپس به کمک قاشق آن را بر روی سطح رنگ پریده پخش کنید و از اینکه تمام آن را می‌پوشاند اطمینان حاصل کنید. به مدت دو الی سه ساعت بگذارید مخلوط روی سطح فرش قرار بگیرد سپس به کمک آب گرم محل موردنظر را تا زمانی که مخلوط کاملاً از بین رود به آرامی بسابید و در انتها به مدت ۵ تا ۲۴ ساعت برای خشک شدن به آن زمان دهید این زمان بستگی به میزان رنگ پریدگی بستگی دارد و برای سرعت بخشیدن به آن می‌توانید از پنکه استفاده کنید.

  

سایر مطالب

مطلب قبلی  ـــــــــــــ   مطلب بعدی


 

ثبت دیدگاه شما راجع به این مطلب