پنج شنبه
1403/01/09
مرکز فروش 03154750439

لفافه دوزی و مراقبت از ریشه های فرش حیاتی است !

 


  • لفافه دوزی و مراقبت از ریشه های فرش حیاتی است !

    اگر در منزلتان فرش دارید شاید برایتان این مشکل پیش آمده باشد که ریشه های آن از بین بروند یا پاره شوند . در فرش ماشینی و یا دستباف ممکن است این مشکل پیش بیاید که قطعا شما باید از آن جلوگیری کنید ، یعنی از فرشتان در برابر این آسیب جلوگیری کنید .

    اما شاید بپرسید چرا ؟ و لزوم محافظت از ریشه فرش چیست ؟

    ریشه ها در فرش از مهم ترین و حساس ترین قسمت ها هستند . پس اگر آسیبی به آن ها برسد ممکن است به کل ساختمان اصلی و بدنه آن هم آسیب وارد شود . اما آیا می دانستید که عملا ریشه های فرش ماشینی بر خلاف دستباف به انتهای قالی متصل شده اند و بیش تر جنبه ظاهری دارند تا شبیه فرش های دستباف شوند ؟

    پس آسیب در فرش ماشینی کاشان در این زمینه کم تر خواهد بود و شما باید خیالتان از این بابت راحت باشد .

    اما در فرش دستباف ، معمولا ریشه های بالا و پایین دارای کرباس یا گلیم بافی یا پود زیر و رو هستند که از حرکت گره ها انتهای بافت به سمت بیرون و آسیب به آن ها جلوگیری می کند .آسیب در این نقطه بالا است چرا که در معرض آب ، هوا خوردگی ، پاخوردگی ، رطوبت ، برخورد فیزیکی و گرمای مستقیم قرار دارد و تار و پود هم در این نقطه در هم تنیده نشده اند .

  • مراقبت از ریشه فرش

توصیه ما این است که از ریشه فرش مراقبت کنید . اما در این مراقبت چند توصیه عملی برای مشا داریم که انجام آن می تواند برای شما مشکل گشا باشد :

1-جارو کردن :

همیشه از جارو کردن و تمیز کردن ریشه فرش غافل نشوید . هنگامی که به جارو کردن مشغول هستید فراموش نکنید که باید مراقب ریشه ها هم باشید تا به ان ها آسیب وارد نگردد .

2- استفاده نکردن از مواد اسیدی :

هنگام تحویل فرش ماشینی یا دستباف به قالیشویی این نکته را به آن ها یاد آوری کنید که از مواد اسیدی قوی برای سفید شدن ریشه ها استفاده نشود چون باعث پوسیدگی و کاهش عمر ریشه و خود قالی می گردد .

3- شتسشو بصورت دستی :

در هنگام شستشوی دستی با خشونت برخورد نکنید ، چون ممکن است ریشه کنده شوند . 

4-
برطرف کردن پارگی فرش :

آسیب ها و پارگی های جزئی را برطرف کنید تا از پیشرفت آسیب به بافت فرش ها جلوگیری شود .

5- عدم استفاده از چسب :

به هیچ عنوان از چسب شیشه ای یا نواری برای ریشه ها استفاده نکنید . شاید این عمل مفید و خوب به نظر برسد اما در اصل با مواد شیمیایی ، به ریشه فرش آسیب ولارد می شود . غیر از آن هنگام باز کردن چسب ها کم کم ریشه ها هم کنده می شوند هم چنین جای چسب ها تا مدت ها روی ریشه قالی می مانند که برای پاک کردن آن نیاز به مواد شیمیایی است که برای فرش شما ضرر خواهد داشت .

6- استفاده از کاور :

از کاور ریشه فرش استفاده کنید . این کاور هیچ نوع چسب و مواد شیمیایی مضری برای فرش ماشینی و دستباف شما ندارد . شما می توانید این محصولات را از فروشگاه های قالی یا ملزومات قالی خریداری کنید . منظور از ملزومات قالی ، مغازه هایی است که به فروش تجهیزات و ملزومات قالیبافی مشغول هستند . قرار گیری این کاور ها بر لبه های فرش باعث محکم شدن ریشه و جلوگیری از آسیب به آن می شود . در ضمن عمر ریشه هم افزایش پیدا خواهد کرد و نیاز به ترمیم آن نخواهد بود .

8- لفافه دوزی :

به جای کاور ریشه می توانید لفافه دوزی کنید . در این عمل از پارچه های مخصوص و مشبک برزنتی یا متقال استفاده می شود به این صورت که آن را دور تا دور ریشه ها می بافند . شبکه ای بودن این پارچه ها به سبب این است کهجریان هوا به خوبی در ریشه ها عبور کند .

لفافه دوزی عمل معروفی است که بسیاری از خانه داران هنر آن را دارند و برای مراقبت از فرش های خود از آن استفاده و بهره می برند . شما هم می توانید با آموزش آن برای ریشه های فرش خود لفافه دوزی را انجام دهید تا عمر فرشتان بالا تر برود و به ریشه های شما هم آسیبی وارد نشود .

  

سایر مطالب

مطلب قبلی   ـــــــــــــ   مطلب بعدی


 

ثبت دیدگاه شما راجع به این مطلب